
Wayang Kulit
Első sorban a jávai palotakultúrához tartozó, napjainkig kedvelt művészeti forma.
Több típusa létezik.
Ismertek az elő emberekkel- , faragott fa bábokkal -, tekercsekkel játszott wayang darabok.
Wayang kulitnak, a bőrből készített, pálcás bábokat és a velük létre hozott előadást hívjuk.
A díszesen festett bábokat meghatározott ikonográfia alapján készítik.
Egy bábos, dalang bábozza végig az előadást,aki egyben az élő zenei kísérettel szolgáló gamelán zenekart is instruálja.
A darabok témáihoz leggyakrabban a két nagy eposz a Ramayana és a Mahabharata fejezetei szolgálnak alapul, de külön előadást képeznek az ősjávai animista mesék és az archaikus időkből származó ördögűző wayangok, a ruwatanok.
Az előadások tradicionálisan este 21órától reggel 06 óráig tartanak.
A wayang kulitot, más ázsiai árnyjátékkal ellentétben a paraván mindkét oldaláról szemmel kísérhetik a nézők.
Az előadás alatt folyamatos a mozgás, a helyváltoztatás.
Minden előadás morális kérdéseket vet fel, az emberi lét és lélek alapkérdéseit, igazságait boncolgatja, fontos közösség összetartó erővel bír.

Wayang Kulit
Első sorban a jávai palotakultúrához tartozó, napjainkig kedvelt művészeti forma.
Több típusa létezik.
Ismertek az elő emberekkel- , faragott fa bábokkal -, tekercsekkel játszott wayang darabok.
Wayang kulitnak, a bőrből készített, pálcás bábokat és a velük létre hozott előadást hívjuk.
A díszesen festett bábokat meghatározott ikonográfia alapján készítik.
Egy bábos, dalang bábozza végig az előadást,aki egyben az élő zenei kísérettel szolgáló gamelán zenekart is instruálja.
A darabok témáihoz leggyakrabban a két nagy eposz a Ramayana és a Mahabharata fejezetei szolgálnak alapul, de külön előadást képeznek az ősjávai animista mesék és az archaikus időkből származó ördögűző wayangok, a ruwatanok.
Az előadások tradicionálisan este 21órától reggel 06 óráig tartanak.
A wayang kulitot, más ázsiai árnyjátékkal ellentétben a paraván mindkét oldaláról szemmel kísérhetik a nézők.
Az előadás alatt folyamatos a mozgás, a helyváltoztatás.
Minden előadás morális kérdéseket vet fel, az emberi lét és lélek alapkérdéseit, igazságait boncolgatja, fontos közösség összetartó erővel bír.
Gamelán
A gamelán indonéziai (leginkább Bali és Jáva szigeteki) zenei együttes.
A fogalom egyrészt a zenei műfajt másrészt a hangszerek összességét jelöli.
A gamelán szó a a jávai gamelből ered, melynek jelentése: kalapács, ütés, ütni.
Nevéhez hűen a gamelán javarészt különféle gongokból és verőkkel ütött, hangolt hangszersorozatokból áll.
A függőlegesen felfüggesztett gongsorok mellet fekvő, bronzból készült xilofonok, metallofonok alkotják a gamelánt valamint a kétfenekű dobok, a térdhegedűhöz hasonló, rebab, bambusz fuvolák és énekhang.
Egy gamelánhoz tartozó hangszereket együtt készítik és egymáshoz is hangolják őket.
A gamelán általában két hangszerkészletből áll, az egyiket a slendro (az oktávot öt, nagyjából azonos közű hangra osztó hangsor), a másikat a pelog (héthangú, közülük ötre különös súlyt helyező, különböző hangközökre osztott hangsor) szerint hangolják.
Minden gamelán hangszer együttest a használat előtt felszentik.
Gender: kétkezű ütős hangszer, rezonáló csövek felé feszített hangolt bronz lapok adják a dallamot
Kendang: Kétfenekű, fektetett dob
Suling: bambusz furulya
Slenthem: egykezes ütőhangszer, a gendernél nagyobb rezonáló csövek felé feszített hangolt bronz lapok adják az alap dallamot
Saron: nagyobb testű xilofon, kis fa- vagy szarukalapáccsal ütik


Az Esőkirály és a szépséges Jázminvirág
jávai mesefeldolgozás
Részlet
„ Réges-régen történt, a Nagy Nap ragyogása alatt. Szerelem és virágillat szállt a levegőben. Egy pillantás amely megduzzasztotta a könnyek folyóját. Egy vágyakozó lélek, aki megtanult repülni. A fiú, aki nagyra vágyott és a madár, aki nem repült elég sebesen…..”
A Szellemi Világörökség részét képező wayang kulit ( ejtsd:vajang kulit ) még mindig meghatározó művészi forma Indonéziában. A gyönyörűen kidolgozott, csipkézett és festett bőr bábukkal életre kel több száz év szellemi tanítása.
2011 nyarán jött létre az első hazai magyar nyelvű wayang előadás, az ” Esőkirály és a szépséges Jázminvirág” az indonéz Surakartai – és a Yogjakartai Művészeti Akadémia egykori növendékeinek előadásában. A jávai tradicionális tánc, gamelán zene és az árnyékszínház, wayang kulit (ejtsd: vajang kulit) különböző bemutatókon szerepelt már, de ez az első hazai produkció amely ötvözi és értelmezi a jávai színház elemeit.
A darab rendezőjének, Dus Polettnek fontos célja volt, hogy az esztétikai és színházi élmény mellet e távoli kultúra jelrendszere értelmet nyerjen.
A megértést és a befogadást segíti, hogy a táncosok mozdulatai, a mese-és a zene folyama szoros egységet alkotnak a bábok mozgásával.
Dus Polett gondolatai az előadásról:
A mesekutatók pontosan tudják, hogy minden mese több rétegű. A Jázminvirág egyrészt szép, fordulatos történet egy szerelemről. Ugyanakkor egy teremtésmítosz az esőről és a monszunról. Egy mélyebb olvasatban pedig gyönyörű példázat a belső béke és harmónia megleléséről, arról a küzdelemről, amit a szellem és a lélek vív az ego megnyilvánulásaival: a félelemmel, a hatalomvággyal, a kapzsisággal, a falánksággal és a cinkos hallgatással.”
Publikációk
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis.
Service One
Lorem ipsum dolor sit amet, consec tetur adipis cing elit.
Service Two
Lorem ipsum dolor sit amet, consec tetur adipis cing elit.
Service Three
Lorem ipsum dolor sit amet, consec tetur adipis cing elit.
Service Four
Lorem ipsum dolor sit amet, consec tetur adipis cing elit.