Az első hazai kortárs wayangelőadást Dus Polett hozta létre az Indonéziai Művészeti Akadémia valamikori hallgatóival, zenészekkel, táncosokkal, bábosokkal.
Előadásaikban egyrészt a tradicionális jávai árnyjáték elemeit, másrészt kísérleti árnyszínházi megoldásokat is alkalmaztak. Minden darabot élő zenei kísérettel játszottak.
Az Esőkirály és szépséges Jázminvirág ősbemutatója 2011. június 24-én a Színházak Éjszakája keretében az Orvostörténeti Múzeum kertjében volt.
Az Esőkirály és a szépséges Jázminvirág
Jávai mesefeldolgozás
Részlet
„Réges-régen történt, a Nagy Nap ragyogása alatt. Szerelem és virágillat szállt a levegőben. Egy pillantás, amely megduzzasztotta a könnyek folyóját. Egy vágyakozó lélek, aki megtanult repülni. A fiú, aki nagyra vágyott és a madár, ki nem repült elég sebesen…”

Az Indonéz Művészeti Akadémia valamikori növendékei és egy hazánkban élő jávai táncművész játsszák az Esőkirály és a szépséges Jázminvirág jávai mesefeldolgozást.
A jávai tradicionális tánc, gamelán zene és az árnyékszínház, wayang kulit (ejtsd: vajang kulit) különböző bemutatókon szerepelt már, de ez az első hazai produkció, amely ötvözi és értelmezi a jávai színház elemeit.
A táncosok és a bábok mozdulatainak harmóniája, a mese és a zene folyama varázslatos közeget teremtenek.
A Szellemi Világörökség részét képező wayang kulit még mindig meghatározó művészi forma Indonéziában. A gyönyörűen kidolgozott, csipkézett és festett bőrbábukkal életre kel több száz év szellemi tanítása.
Vászon és árnyék. Valóság és káprázat az emberi és az isteni szféra találkozása.
A darab rendezőjének, Dus Polettnek fontos célja volt, hogy az esztétikai és színházi élmény mellett e távoli kultúra jelrendszere értelmet nyerjen.
Az Esőkirály és a szépséges Jázminvirág mese magyar nyelven hangzik el, élő gamelán zene kíséri az előadást.
Részlet egy beszélgetésből Dus Polett-tel:
„Egy interjúban megkérdezték tőlem, hogy miért érdekes egy európai ember számára a jávai árnyékszínház azon túl, hogy szép?!
És én hosszan beszéltem az univerzum örök törvényeiről, az embert támogató láthatatlan erőkről, a választások erejéről, a feladatról és a lélekről.
És arról, hogy mivel küzdünk mindannyian, hogy milyen könnyű kibillenni a saját mércénkből.
Hogy az élet valójában végtelenül egyszerű, ha a szívünk szavát követjük, de mindig felülírja az okos agy, a bölcs „én”, a társadalmi elvárás vagy a közhangulat.
A mesekutatók pontosan tudják, hogy minden mese többrétegű.
A Jázminvirág egyrészt szép, fordulatos történet egy szerelemről.
Ugyanakkor egy teremtésmítosz az esőről és a monszunról.
Egy mélyebb olvasatban pedig gyönyörű példázat a belső béke és harmónia megleléséről, arról a küzdelemről, amit a szellem és a lélek vív az ego megnyilvánulásaival: a félelemmel, a hatalomvággyal, a kapzsisággal, a falánksággal és a cinkos hallgatással.”


















